تاثیر درمان شناختی ذهن آگاهی بر فشار خون، تنیدگی و شادکامی بیماران مرد مبتلا به فشار خون

عنوان پروپوزال: تاثیر درمان شناختی ذهن آگاهی بر فشار خون، تنیدگی و شادکامی بیماران مرد مبتلا به فشار خون

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

وجود تنش در زندگی امری اجتناب ناپذیر است و وجود آن به میزان مناسب موجب رشد و سازندگی می‌گردد، اما میزان زیاد آن یا نحوه ناصحیح مقابله با آن مخرب و موجب بروز نتیجه منفی است (کلنتر، اسچوک و بوستروم[۱]، ۲۰۱۶). آنچه در فرایند بیماری‌های منسوب به تنش بیش از خود تنش اهمیت دارد، نوع واکنش و مقابله فرد در برابر آن است (شریف، ۱۳۸۵). پژوهش­های انجام شده در این مورد نشان داد که آموزش کنترل تنش می­تواند در درمان فشار خون بالا موثر باشد (لاوندکوسیت، بیلین و نویمن[۲]، ۱۹۹۷). تجربه تنیدگی، احساس شادکامی را کاهش می­دهد، یعنی هر چه فرد تنیدگی بیشتری را تجربه کند، از میزان شادکامی او کاسته می‌شود و سلامت روانی او مورد تهدید قرار می­گیرد. در واقع، چون لذت و رضایتمندی به عنوان عناصر اصلی عاطفی و شناختی در احساس شادکامی، از سایر موارد مستقل­اند و نظر به آنکه عاطفه مثبت و منفی دارای ساختارها و سیستم­های جدا از هم می­باشند، بدیهی است که نحوه ارتباط آن­ها با یکدیگر می‌تواند بهداشت روانی فرد را تبیین کند. از آنجایی که احساس شادکامی، وابسته به ارزیابی شناختی از رضایتمندی در حوزه­های گوناگون زندگی، همچون خانواده و شرایط کاری و تجارب ناشی از ارتباط با دیگران است، این موضوع می‌تواند به نمادی از بهداشت روانی فرد بدل گردد (والکر و کلوسیمو[۳]، ۲۰۱۹).

……

مرور منابع:

سالیوان، لورا و تری[۴] (۲۰۱۸) در تحقیقی بر روی بیماران قلبی با نارسایی مزمن، از برنامه مداخلات ذهن آگاهی بر اساس کاهش تنیدگی جهت بهبود نشانه­های بالینی افسردگی و اضطراب در این بیماران استفاده کردند. این یک مطالعه آینده­نگر که بصورت گروهی بر روی ۲۰۸ بزرگسال با کسر جهشی بطن چپ کمتر از ۴۰ درصد و نارسایی قلبی مزمن که بر اساس موقعیت جغرافیایی محل زندگی در گروه درمان و کنترل قرار گرفتند، با پیگیری ۳ ماه، ۶ ماه و ۱۲ ماه می‌باشد. گروه درمان طی ۸ جلسه، هفته­ای یک جلسه متوالی، مراقبه ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش تنیدگی، مهارت­های مقابله­ای و گروه حمایتی محاوره­ای تحت آموزش قرار گرفتند. ۸ جلسه مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش تنیدگی، علائم بالینی اضطراب و افسردگی را کاهش داد، که این تاثیر بتدریج در طول یک سال ایجاد شد. مهم­تر از آن، اینکه این مداخله بطور معنی داری منجر به بهتر شدن نشانه­های بالینی نارسایی قلبی مزمن در ۱۲ ماه در مقایسه با گروه کنترل بود. طبق نتایج بدست آمده گروه محققین مداخله­های از این نوع که ممکن است نقش مهمی در درمان مطلوب بیماران با نارسایی مزمن قلب داشته باشند، را پیشنهاد می­کنند.

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

  1. درمان شناختی ذهن آگاهی، بر کاهش فشار خون، تنیدگی و افزایش شادکامی بیماران مبتلا به فشار خون موثر است.
    1. درمان شناختی ذهن آگاهی، بر کاهش فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون موثر است.۳-۱ درمان شناختی ذهن آگاهی، موجب افزایش شادکامی بیماران مبتلا به فشار خون می‌شود.
    2. ………….
    3. ۲-۱ درمان شناختی ذهن آگاهی، بر کاهش تنیدگی بیماران مبتلا به فشار خون موثر است.

 

[۱]. Keltner, Schwecke & Bostrom

[۲]. Lundquist, Beilin & Knuiman

[۳]. Walker & Colosimo

[۴] .Sullivan, Laura & Terry

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

15 + 9 =

0