آثار اجتماعي عدالت اقتصادي، امام علی، نهج البلاغه
متغیرها: آثار اجتماعي عدالت اقتصادي، امام علی، نهج البلاغه
توضیحات: ۳۵ صفحه فارسی (word) با منابع کامل
دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
آثار اجتماعي عدالت اقتصادي
۱-۴٫ عدالت اقتصادي از منظر امام علي عليهالسلام
عدالت اقتصادي؛ يعني تأمين نيازها وحقوق مادي انسانها و بهرهمندي يكسان هر يك از افراد جامعه از منابع و امكانات طبيعي و ثروتهاي موجود در جامعه، چنانچه امام علي عليه السلام در نامه ۵۳ نهجالبلاغه به مالكاشتر سفارش ميكند كه بيت المال را به طور مساوي در ساير نقاط كشور تقسيم نمايد تا به اين واسطه عدالت اقتصادي در تمام كشور برقرار گردد: «وَ اجْعَلْ لَهُمْ قِسْماً مِنْ بَيْتِ مَالِكِ وَ قِسْماً مِنْ غَلَّاتِ صَوَافِي الْإِسْلَامِ فِي كُلِّ بَلَدٍ فَإِنَّ لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِي لِلْأَدْنَى: و بخشى از بيتالمال و بخشى از درآمد زمينهاى خالصه را در هر شهربه آنان اختصاص ده، كه براي دورترين نقاط كشور بايد همان قدر تقسيم شود كه براي نزديك ترين نقاط تقسيم ميشود.» (نهجالبلاغه، نامه۵۳، ص۴۳۸)
……………..
۲-۴٫ آثار اجتماعي عدالت اقتصادي
۱-۲-۴٫ كاهش فقر و فاصله طبقاتي بين مردم يك جامعه
ازبين بردن فقر و محروميت، از بهترين دستاوردهاي عدالت اقتصادي از دیدگاه حضرت علی عليهالسلام است. آن حضرت در دومين روز به دست گرفتن حاكميت خود، در نخستین خطبه حكومتياش، عمدهترين محور برنامههاي حكومت خود را رفع فقر و محروميت و اجراي عدالت بیانکرد. بر اساس آموزهها و منابع ديني، فقر، ویژگی ذاتي انسان نيست كه بتوان آنرا طبيعي شمرد، بلكه پديدهاي است عارضي مانند دیگر پديدههاي اجتماعي كه بايد ريشهيابي و درمان شود. در انديشه ديني، فقر درمان شدنی است وبايد برطرف شود. (قرضاوي، ۱۴۱۲ق: ۳۴)
………………..
۱-۱-۲-۴٫ آثار فقر در نگاه امام علي عليهالسلام
…………….
۲-۲-۴٫ گشايش و توسعه
……………….
۳-۲-۴٫ اصلاح و آبادانى شهرها
………………
۴-۲-۴٫ كمك به ستمديده
از محورىترين عوامل پذيرش خلافت مولاى متقيان عليهالسلام، به يارى شتافتن ستمديده است. حضرت در اينباره قسم ياد مىكند: «أَمَا وَ اَلَّذِي فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِيَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَلاَّ يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا: به خدايى كه دانه را كفيد (شكافت) و جان را آفريد، اگر اين بيعتكنندگان نبودند و ياران، حجت بر من تمام نمىنمودند و خدا علما را نفرموده بود تا ستمكار شكمباره را برنتابند و به يارى گرسنگان ستمديده بشتابند، رشته اين كار از دست مىگذاشتم و پايانش را چون آغازش مىانگاشتم و چون گذشته خود را به كنارى مىداشتم.»(نهجالبلاغه، خطبه۳، ص۵۰)
«كظّهء ظالم» كنايه از قدرت ظالم، «و سغب مظلوم» كنايه از شدّت مظلوميّت ميباشد. (بحراني، ۱۳۶۲ش:ج۱، ۲۶۸)
……………..
۵-۲-۴٫ امنيت اقتصادي
………………
۶-۲-۴٫ تساوي در توزيع امكانات براي نقاط مختلف كشور
…………….
۷-۲-۴٫ تعادل اجتماعي
……………….
۸-۲-۴٫ اصلاح مردم
امام علي عليهالسلام عدالت را عامل اصلاح مردم ميداند، و در اين رابطه ميفرمايد: «العدليصلح البريّه؛ اجراي عدالت مردم را اصلاح مي كند.» (تميمي آمدي، ۱۴۱۰ق: ۳۵)
……………
۹-۲-۴٫ حفاظت از بيت المال و تقسيم عادلانه آن بين مردم جامعه
……………..
۱۰-۲-۴٫ رسيدگي به امور طبقه فرودست جامعه
……………
۱۱-۲-۴٫ افزايش بركات
……………..
۱۲-۲-۴٫ تأمين رفاه همه اقشار جامعه
……………
۱۳-۲-۴٫ قِوام اجتماعي جامعه
…………….
۱۴-۲-۴٫ حفظ كرامت و انسانيت
……………..
۱۵-۲-۴٫ آرامش و سعادت مردم
……………….
۱۶-۲-۴٫ بازگرداندن حقوق غصب شده
………………
فهرست منابع و مآخذ
قرآن
نهج البلاغه نسخه صبحي صالح، قم: انتشارات هجرت، ۱۴۱۴ق
- آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
- آشوري،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،۱۳۸۳ش
…………………………….
…………………………..
………………………….
https://lszapi.com/: https://lszapi.com
دیدگاهی بنویسید